måndag 19 mars 2018

ATT VÄLKOMNA DAGEN

Terapimålning Vidarkliniken feb 2018


Värdshuset
Att vara människa är att vara värdshusvärd
varje morgon en ny gäst.
En glädje, en sorg, en elakhet
eller en plötslig insikt kan dyka upp som en oväntad gäst.

Hälsa dem alla välkomna!

Även när det är ett gäng bekymmer, som våldsamt drar genom huset och tömmer det på alla möbler; behandla ändå varje gäst med respekt.

Han eller hon kan bana väg för en oväntad ny fröjd. 

Den svarta tanken, skammen, illviljan möt dem alla vid porten med ett skratt och bjud in dem.
Var tacksam för vemhelst som kommer eftersom var och en av dem har skickats ut som en vägvisare från bortom.
 ~ Rumi ~ (persisk poet från 1200-talet)


Att börja dagen med ett öppet kärleksfullt och välkomnande sinne har  - för mig - visat sig ge så mycket mer av dagen. Jag är så tacksam att jag numera har möjlighet att ha tiden att känna in mig själv varje morgon och att hämta hem mina upplevelser från drömmarnas rike. 

Vilken del av mig fick spela huvudrollen i nattens dröm? Vad behöver jag utforska, utveckla, behandla?

Vad är jag öppen för idag? Vilken "gäst" kommer till mig just idag?

Vilken spännande dag det kommer att bli!


*


***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar