lördag 6 februari 2016

Vem säger att det inte går?



”Oavsett om du tror att du kan eller tror att du inte kan, har du rätt”.

~ Henry Ford ~

Jag har svårt för uttryck som ”det finns inte”, ”det går inte”, ”du/jag kan inte”. Att se de här orden som sanning begränsar, de medför ingen utveckling. Hade jag tagit min doktors ord ”den här kroniska sjukdomen (ulcerös colit) får du leva med i resten av ditt liv” hade jag fortfarande ätit den immunreducerande medicin som fick mig att gå med ständigt illamående, trötthet, yrsel och som gav håravfall. Men eftersom jag vägrade tro honom är jag idag helt frisk (sedan 2008) då jag sökte alternativa vägar.

Och är det inte förmätet att tro sig veta allt – säger du att inget finns måste du först verkligen letat överallt – vilket är en omöjlighet. När jag hör uttryck som dessa är min första tanke ”vem vinner på att jag tror på dem?” I vissa fall är det självklart, som när någon påstår att det inte finns naturliga läkemedel från vår moder jord som kan läka sjukdomar. (ja, det finns fortfarande de som tror så, märkligt nog). Vinnare i det här fallet är Läkemedelsföretagen, som verkar göra allt för att vi ska ta detta som sanning.

Å andra sidan kan jag inte veta säkert att all naturlig medicin fungerar, men det är värt att testa det i första hand. För vi lever i symbios med vår jord, det är min övertygelse, och då borde vi också finna läkemedel där, i alla fall för de sjukdomar som inte skapats av människan (som antibiotikaresistens eller läkemedelsbiverkningar).  Einstein lär ha sagt ” Problem kan inte lösas med samma tankesätt som skapade dem. Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.”  Borde vi inte därför även söka lösningen på t.ex. antibiotikaresistens utanför Läkemedelsbranschen?



Ayurvedan, den indiska läkekonsten som funnits i ca 7000 år, förespråkar maten som medicin och jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet när jag säger att det har fungerat för mig.  Att ändra livsstil har varit livsavgörande för min hälsa och mitt välbefinnande, där har kostomläggning en viktig del – som jag skrivit om tidigare.

Att inte tro allt som skrivs i mainstream media, att läsa på om de olika perspektiven och själv skapa en uppfattning har varit viktigt för mig i mitt sökande efter den sanna bilden. Om det sedan verkligen är sant – ja, det kan jag aldrig riktigt veta. Men när jag är öppen för ny kunskap, nya synsätt, har jag större möjlighet att träffa rätt. Det är min övertygelse. Och med ny kunskap kanske jag också kommer att ändra min uppfattning – om den känns logisk.


För dig som vill veta mer om hur de stora läkemedels- och livsmedelsbranscherna fungerar kan jag varmt rekommendera böckerna ”Vägra följa John”, ”Forskningsfusket”och ”Dödliga mediciner och organiserad brottslighet”.  Läs dem med öppet sinne, ”kan detta vara sant?” ”Är det sant för mig, känns det logiskt?”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar